Vizsgák száma: 5. ( AS332L2 type, AS332L2 performance, TICAS II, Dangerous Goods, First Aids )
Repülések száma: 1 ( 2:30 min. )
Bond és az Északi Tengeri Operáció
A Bond azaz a Banya nem feltétlenül a legkisebb operator a 3 nagy közül. Technikailag 3 Bond vállalat van, egy itt Skóciában, egy Norvegiaaban, és egy Australiaban. A Bond tartja kezében a BP-t, vagy fordítva. Van ugye még 2 operator, a Bristow aki legnagyobb és USA edekeltseg, és a CHC aki pedig Kanadai. A másik kettő operatornak is vannak a világban más olaj és gaz ipari operációi, a Bristownak a GOMEX az a Golf of Mexico, a CHC -nek pedig Afrika, Ausztralia.
Itt senki sem kicsi és főleg senki sem amatőr. Az Északi tengeri operaciorol azt kell tudni és ez nagyon fontos, hogy itt a legnehezebbek a körülmények és itt a legmagasabb szintű a biztonsági rendszer is. Nem titok itt a legnagyobb a balesetek száma. (is)
Tudni kell azonban hogy a technika is itt kapja a lehető legnagyobb terhelést. Nem véletlen hogy amíg a GOMEX -én dolgoznak sokkal kisebb helikopterekkel is. pl. Long Rangerrel, EC135 -tel, addig itt az Északi Tengeren a legkisebb helikopter az AW139 ( 12 ülés ) kb. 6 tonna. ezen kívül S92 20 utassal és az L2 illetve az EC225 19 utassal 9300 kg ill 11 tonna az EC225. Mert itt nem lehet kis gépekkel dolgozni.
Az időjárás…
Alapból normális a 60-70 csomós szel. Alapból normális a nagyon erősen koraltozott látás, értsd kb. 100-200 feetes felhőalap, 1-1.5 km-es látó távolság. Jegesedik de nem nagyon, illetve alacsonyan általában nem, mert az Északi Tenger 0 fok felett tartja a hõmerekletet. Sok a csapadék. eső, es az őszi teli időszakban turbulens az idő, értsd. ráz mint a hejdermenko… Na pl. ezert nem őszinte az oil werker mosolya amikor száll be a verdába..
Ami meg egyszerűsíti a helyzetet, hogy a hullámok az égig érnek, néha. 6-10 méteres hullámok vannak - ez is teljesen normális.
A platformok 35-40% -a nem stabil deck, tehát mozog. Néha nagyon, fel le és billeg is , es ez a nagyobb probléma.
Eleve két névvel illetjük a platformot, rig és deck. Deck az egy olaj furo/ kitermelő torony tetején egy helipad ( a tengerszint felett 60-160 feettel ) , rig az vagy egy alacsony víz felszín közeli deck vagy egy fúró hajó aminek az orrában van egy helipad.
Az L2 -nek 24 méter átmerőjű deck kell minimum hogy le tudjon szállni. Ez figyelembe véve hogy 19.5 méter a hossza, ez elég karcsú.
A Bond egy pici, családias operator. De egyrészt nagyon formális, itt van egyedül egyenruha. Jah, mint azt mar írtam dolgozni immersion suitben dolgozunk, ami egy száraz búvár ruhából kialakított termál túlélő ruha. Bakancsban vagyunk, a suit -re meg felveszünk egy kombinált mentő mellényt. Minden mentő mellényben önálló ELT es ELBA jeladó van, rakéta, füst csináló szar és a fejedre spray hood.
Ehhez hasonló ruhában van az olaj munkás is, neki is kötelező, de O neki meg kötelező 3 réteg termál réteget alá vetnie a búvár ruha alá.
Na pl. ezert megyünk fel 5-6000 feet magasra, mert az oil werkernek melege van..
Az egész működés logikája tiszta és egyszerű:
- Taking oil workers to the work.
Tehát ez nem egy kereskedelmi repülés. Mert hogy az olaj munkás dolgozni megy és nem szabadságra a platformra. Ennek eredménye képen a biztonság az mindenek felett áll, inkább nem megyünk ha necces, mint megyünk. A legjobb példa erre pl. hogy amikor az OPS -ban kiszámoljuk mennyi üzemanyag kell nekünk, ( ami ebben a műfajban nagyon kritikus ) akkor nem tudjuk hány utast kellene elvinni. Azért hogy NE befolyásoljon minket az üzemanyag számításnál. Amikor megvan az üzemanyag igény a szabad load súly felmegy a terminálra és ha nem fér be pl. 19 ember, csak 16 akkor a többi itt marad és megy majd holnap. Ez itt teljesen normális.
Bond
A Bond-ra az elmúlt 3 évben rájárt a rúd. Egyrészt idióta volt a management, másrészt túl sok volt az ex-katona, harmadrészt szarok is voltak a helikopterek.
Ettől aztán 2009 óta volt egy katasztrófa, amikor belezuhant egy L2 az Északi tengerbe, volt egy elbaszott megközelítés szar időben amikor 24 csomóval vizet fogtak, de hal' Istennek a float elindult így mindenki megúszta, és volt 2 db EC225 tudatos vízre szállás, ami az EC műszaki hibája miatt lett. ( A float az 3 db orias lufi amitol a helikopter nem merul el a vizben ha vzire kell szallni vele, hanem lebed - a szerk. )
Kizárólag a muszaki hiba miatt kellett vizre szallni, mert azt modja az iras ilyenkor land immediatelly. DE attól meg ugye csak a vízből kellett kihalászni az olajmunkást. Nem jó OMEN.
A Bond-ot egyedül és csak az mentette meg a teljes pusztulástól, hogy 2 hónappal az utolsó EC225 vízre szállása után a CHC is vízre szállt…bar az újságok akkor is egy piros Bond helikopter farkat tettek a cikkbe. LoL. Sajto...
A managementet kirúgtak és lett egy nagyon nyitott, nagyon flight safety centrikus operáció. Itt ettől függetlenül nagyon sok az ex-katona. DE mondjuk ki ez egy mission critcal operáció, inkább katonai mint polgári. Eleve nézd meg hogy szállunk be a helikopterbe.. túlélő ruha, mentő mellény, minden mellényben önálló EPIRB és ELBA, flash light. A helikopterekben kb. 3 független veszjelzo rendszer van, 2 műholdas. Minden helikopterben 2 mentő csónak van.
A Szuper Puma földi tanfolyam
Az első hét oktatoja: ED. Laza mint a riga lánc. Tényleg. Nagyon. Persze a Földön mindenki laza, de a levegőben figyelni kell. Ed mentőzött, meg police helikopterezett. Meg VIP -zott Londonban. Érzésre nagyon nagy kandúr ( volt ), persze van feleség meg gyerekek, de hat nem tudom…
Per amikor a Canari Warf kapcsán azt mesélte hogy a szomszéd utcában volt "having sex with the secretary" és utána robbantott ott az IRA, akkor mar nyilván való volt, hogy két kanállal ette a csajokat. Na o pl. néha biciklivel jár dolgozni. A fittség itt több mint nem hátrány…
Második heten jött Mike, aki egy igazi TRE, azaz típus vizsgáztató Fo-isten. Nála fogunk vizsgázni. Pl.
Hat O pl. valószínűleg Szuper Pumában született. 12.000 órája van Szuper Pumán. Mike után kaptuk JJ-t, aki egy idosebb szaki. Katona volt, meg aztán Glasgow-ban mentős meg rendőr. Tavaly be bukta az orvosiját amitől szerintem kicsit lecsendesedett. De jó gyertek, valószínűleg egy állat a levegőben.
S végül kaptuk Kevint, aki szinten egy training captain. Kevin igazan segítőkész, kedves meg minden. Vele repültem tegnap 2.5 órát.
Szuper volt. De erről majd később.
A tanfolyamon iszonyú volt a tempó. Mi sem példázza ezt jobban mint hogy minden nap benn voltunk a gyárban kb. 1/2 - 5 -ig , na de a revision kérdéseket azt ugye éjszaka megcsináljuk nem? Plusz egy kis extra olvasni való… lefekvés előtt. Hupsz.
Az L2 az kb. egy 20 éves technológia. A kabin eleve vegyes, van benne 4 darab TV, de ezek meg CRT-k, és vannak benne hagyományos műszerek ( órák ). A komputert sem a legokosabb, de kihoztak belőle amit lehetett. Tudni kell a korlátait. Ami nehézzé teszi a működést, hogy a klasszikus "karácsony fa" típusú vészhelyzet, amikor valami elromlik és jönnek a lámpák meg a következmények… hmm… nem könnyű néha megallapitani hogy mi is a baj és miért alakultunk át Christmas partivá hirtelen.
Az L2 erősebb mint EC225,A 225 gyakorlatilag egy L3. ugyanaz a test, új valóban rendkívüli aggyal és egy picit erősebb motorokkal. A problémát az okozza hogy a 225 kb. 1.5 tonnával nehezebb. ami a 9300 kg-hoz képest 15-16% súly növekedés, ugyanakkor a Makila 2 hajtóművön csak kb. 6-7 %-ot tudott felfele tuningolni a francia. Ebből az lett ugye hogy 10 tonna felett a 225 -os egy wet dog. Nehéz mint a dog és kurvára nem akar repülni. Ez pl. egy 60 meteree a viz felett allo playformon kifejezetten szar ugy amikor neki kellene indulni a nagy semminek.
Szoval pénteken meg megírtuk az utolsó 2 vizsgát. Előző nap kiderült hogy Lili nem tud jönni, mert haza kellene mennie Kukutyinba, meg temetés meg mittom én. 12 -re az is kiderült, hogy 3 -tol van egy szabad verda és megyünk repülni. Frosty aki a spanom a tanfolyamon és az egyetlen rajtam kívüli résztvevő nem jött egyenruhában mert egy balek és arra játszott hogy péntek van és akkor az dress down. De nem mert ha repülünk akkor az nem DD, hanem Yeehaa. Úgyhogy ebből az lett hogy én fogok repülni.
Kevin rám nézett és ezt kérdezte:
- Are you happy with that?
- Shore, GO FL:Y!!! - mondtam.
Hat nana, ha repülni lehet végre az de kurva jó. Előző nap mar volt ugye egy start - stop progi amikor beindítottuk a verdát, és akkor most GO FLY.
Mint minden összetett repülő alkalmatosságot ezt is elég bonyolult berúgni mert az indítás elotti check list nagyon hosszú és bonyolult. Ezt az L2 nel az nehezíti igazan hogy a check listben összevonták az egy egységhez tartozó dolgokat így azt fejből kell tudni pontosan hogy ott mit is kell csinálni.
PL. a CL-ben az aircraft lighting az egy sor, a mondókában ez ugye úgy van hogy aszongya az egyik monkey:
- Aircraft Lighting?
Erre a masik:
- Checked.
DE, ebben az egy sorban a következő van benne:
Cabin/Cockpit Light Switches
|
As Required
|
Emergency Light Switch -----
|
On, Check Emergency Lights illuminate
|
Emergency Light Switch -----
|
Arm, Emergency Lights Off
|
Seatbelt/Cigarette Switches -
|
On
|
Nav Light Switch -------------
|
On
|
Anti-Coll light Switch --------
|
Red
|
Ennek kell mennie így per fejből. Mindez egy olyan kabinban amiben eddig fel órát votal és tele van bigyókkal kapcsolókkal meg mittom én.
Na szóval beültünk. Nekünk nincs meg ilyen kék kezes lábasunk amit akkor kell hordani ha training flight van, mert a szabó a Union street végén nem bírta megvarrni 2 hónap alatt. Nekem nadrágom se nincs konkrétan, mert amikor ki kellett töltenem az egyenruha rendelést nem értettem a méret táblázatot így üresen hagytam a nadrág rubllikat. Mindegy vettem az ASDA-ban 6.0 Fomtert egy fekete nadrágot.
Berúgtuk a daralo gepet. A terv az volt hogy kell majd kb. 2x25 percet repülnünk teli gazzal egyik irányba meg majd onnan vissza, hogy a speciálisan Szuper Pumara kifejlesztett házi adatrogzito rendszer, a HUET felszippantja a vibrációs adatokat a MGB.-bol. Ebből tudjak ugyanis a mérnökök kiálmodni - mint a varázsló a kristály gömbből - hogy nem e szarik be a hajtás a verdában, mert hogy az naon de naon nagy gaz….
Szóval minden forog, vibral, izeg mozog. . Én ugye meg soha nem gurultam olyan helikopterrel aminek kereke van, ezidaig ugyanis csak talpas csodákkal játszadoztam. Tudtam én hogy hogyan kell elméletben de azért így élesben mégis más. Meg állt is előttünk egy másik ilyen piros szörny., Mondtam is Kevinnek hogy very welcome de a másik piros állatot azt o kerülje meg aztán meg majd én gurulok.
Elértünk a váró pontra. A torony kérdezte hogy itten akkor most de hirtelen képesek lennénk e de hirtelen elindulni?
- Hat nem. - ráztam a fejem Hern Kapitan Lawrencenek.
A terv azt volt, hogy kiállunk a pályára ( 34 ) ott megcsináljuk az ilyenkor szokásos checket, aztán én felkapon a szerkezetet, és megemelkedek 10 feetre, ott megcsináljuk a hoover checket aztán számolok:
- 3-2-1 NOW
S akkor egy 10 fokot lefele billentem a cucc orrát, gyorsítok önfeledten, Kevin aszongya BLUE LINE, meg hogy check POWER aztán meg hogy TDP aztán mar semmi de semmi nem ment meg minket attól hogy repüljünk…
Így is lett. Hát de kurva jó volt.
Az egész repülés azert volt hogy barátok legyünk… mar a Szuper Puma és én. Szerintem azok lettünk. De majd meglatjuk, surlodasok biztos lesznek…es Tegerzni nem fogom. Megis csak egy hisztis oreg NO.
Minden esetre amikor leszálltunk az OPS mar vart minket hogy Kevin hívja fel a Chief Instructor Pilot-ot. Juhj. Ez nem jó jel szokott lenni.
De jó jel lett. Kevin ugyanis avval a hírrel tért meg hogy én pl. lerepültem amit le kell, és hogy a szimulátorig nincs éppen mar dolgom, a jövő heten
a./ mehetek obszerver flightra ( az szopás meg semmi értelme )
b./ mehetek ahova akarok pl. haza
Annyira nem kellett kétszer mondani. Szombat éjszaka mar itthon is voltam / vagyok.
Orgy(c)
No comments:
Post a Comment